از ابتدای امسال (سال 1397) زمزمه که نه فریادهای فیلتر تلگرام به گوش رسید، مسئولین و غیر مسئولین، متخصصین و غیر متخصصین هر کدام اظهار نظرهای مختلفی با ربط و بی ربط درست و غلط، با اهداف سیاسی و غیر سیاسی کردند. البته اظهار نظر کردن حق هر فرد است اما به نظر بنده اخلاق حکم می‌کند در موضوعی که تخصص و اطلاع نداریم اظهار نظر نکنیم و حداقل صادقانه بگوییم که بنده بدون هیچ اطلاع فنی اظهار نظر می‌کنم یا فقط در یک جنبه خاص تخصص دارم و اظهار نظر می‌کنم.

بنده هم در بحث فنی تا حالا پیام رسان طراحی یا توسعه نداده‌ام و در بحث امنیت ملی هم متخصص نیستم، اما حداقل چند پیام رسان سازمانی مانند OutPut Messanger یا Skype For Business توی شبکه داخلی و اینترنت راه اندازی کرده‌ام و تا حدودی با سختی کار مشکلات Sync شدن پیام رسان‌ها روی پلت‌فرم‌های مختلف امنیت آنها و ... آشنا هستم.

در زمینه استفاده از پیام رسان داخلی این روزها سوالات زیادی مانند امنیت این پیام رسان‌ها، حریم خصوصی و ... مطرح می‌شوند که به نظر بنده پاسخ بسیاری از این سولات عمومی را آقای دکتر امینی از اعضای هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در  گفتگوی ویژه خبری با موضوع اعتماد مردم به پیام رسان داخلی به زبانی ساده داده‌اند که می‌توانید این گفتگو را در آپارات و خلاصه آن را در باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده فرمایید.

استفاده از پیام رسان داخلی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات هموطنان ما به پیام رسان‌های خارجی قطعا ضروری است که ضرورت این موضوع بعد از رسوایی Facebook و Cambridge analytica در سو استفاده از اطلاعات کاربران برای تاثیر روی انتخابات امریکا مشخص تر هم شد. برای مطالعه بیشتر کتاب Data and Goliath را به شدت پیشنهاد می‌کنم.

به نظر بنده دلیل بالا برای استفاده از پیام رسان داخلی لازم وکافی است اما دلایل دیگری مانند حمایت از تولید داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از ایجاد یک محیط امن برای خلافکاران و ... هم دلایل دیگری برای استفاده از پیام رسان داخلی هستند.

شاید اگر خیلی از دوستان فعال (و پر ادعا) در حوزه امنیت (از جمله خود بنده) به جای تشکیل گروه و کانال و حرف زدن و تخریب، دور هم جمع می‌شدیم و یک پیام رسان کدباز را مشترکا طراحی می‌کردیم خیلی از بحث‌هاو مشکلات پیش نمی‌آمد و نتیجه قطعا بسیار مطلوب می‌بود.

لازم به ذکر است که امنیت هیچ نرم‌افزار و شبکه‌ای 100 درصد نیست و همیشه راهی برای نفوذ وجود دارد من همیشه پیشنهاد می‌کنم اگر اطلاعات خیلی محرمانه و خاصی دارید هیچ گاه در محیط‌های مجازی و اینترنت منتشر نکنید چون هر نرم‌افزاری قطعا روزی هک خواهد شدcrying.

موفق باشید.