لپ‌تاپم گم یا دزدیده شده، چیکار کنم؟

تا حالا چند نفر از دوستان این سوال رو از من پرسیدن و پاسخ اینه که تقریبا هیچ کار crying

دلیلش اینه که لپ‌تاپ برخلاف گوشی (که با شماره سریال قابل ردگیری از طریق مخابراته) در حالت عادی قابل ردیابی نیست چون مشخصه منحصر به فردی نداره، حتی آدرس MAC کارت شبکه هم که یکتاست کمکی نمی‌کنه چون درسته تو هر بسته‌ای که از کارت شبکه خارج میشه این آدرس هست اما در طول مسیر با عبور از مودم، سوییچ و ... این آدرس تغییر می‌کنه و قابل ردیابی نیست.

البته اگه روی لپ‌تاپ شما نرم افزارهایی مثل DropBox باشه که بعد از اتصال به سرور آدرس IP کلاینت رو ثبت می‌کنن اگر دزد محترم! بدون عوض کردن ویندوز با همون لپ تاپ شما به اینترنت وصل بشه می‌تونید از پنل DropBox آدرس IP دزد رو ببینید و چون هر رنج IP مربوط به یک ISP هست و ISPها هم طبق قانون تا 6 ماه لاگ رو نگهداری می‌کنن، با پیگیری از ISP بفهمید که طرف کجا لپ‌تاپ شما رو به اینترنت وصل کرده.

بعداز ورود به سایت DropBox مثل تصویر زیر به Settings برید. (با کلیک روی تصویر بزرگتر میشه)

بعد روی security کلیک کنید.

در این قسمت لیست مرورگرها و دستگاه‌هایی که به اکانت شما متصل شدن رو نشون میده که با نگهداشتن ماوس روی علامت تعجب کادری باز میشه که IP دستگاه وصل شده توش هست.

 

توی جیمیل هم مطابق تصاویر زیر، پایین ایمیل‌ها یا کلیک روی Details آدرس IPهای وصل شده رو میشه دید.

البته همون طور  که بالا هم گفتم باید دزد بدون تغییر ویندوز لپ‌تاپ شما رو به اینترنت متصل کنه که احتمالش بسیار بسیار کمه.

ضمنا بعضی از آنتی ویروس‌ها مثل ESET هم قابلیت ردیابی سارق رو دارند که اونم باز نیاز داره طرف بدون تغییر ویندوز به اینترنت متصل بشه.

درکل راه حل مطمنی برای پیدا کردن سارق وجود نداره، و بهترین راه تهییه پشتیان از اطلاعات مهم هست که میشه از DropBox و Disroot و سایر سرویس‌های Cloud استفاده کرد که به زودی در مورد این سرویس‌ها و امنیت اونها یه مطلبی می‌نویسم.